Po likvidační havarii Sbacha na Zvolské drakiádě ,kdy jsem havaroval "na ruce"jsem přemýšlel,co si pořídit na zimu do mrazu,abych mohl trénovat ruce i v zimě.Ale jak to bývá - ne a ne si něco vybrat.Požadavek byl aby se tam dal motor PJS 1900,baterie Turnigy 2200mAh a serva Turnigy.....to vše mi zbylo z Sbacha....Marián Trpkoš mi nabídl za výhodnou cenu Edge 540 no nekupte to.Stavebnice je od firmy Pichler a musím říci že byla dodána Mariánem v super kvalitě!!No a tak postavení bylo dílem dvou dnů.V neděli 16.10.2011 v 10.30 hod došlo k prvnímu startu.Trochu jsem se klepal,protože malé modely bývají zrádné.Tenhle má rozpětí 1200mm!Zbytečně!model šel za vrtulí a po vytrimování výškovky nebylo co řešit.Létá skvěle a k dnešnímu dní tj,18.10.2011 má 9 startů.Jedinou úpravu proti originálu jsem udělal a to ,že jsem dal do bačkor větší kolečka a povedlo se- model startuje a přistává bez problému do trávy,tedy posekané trávy.......bohužel nemám (zatím)letové foto,neb jsem byl na letiští sám.....ale slibuji,že letové foto dodám....
foto: Martin Máslo a Jindřich Dvořáček - text : Jaromír Pipek a Jindřich Dvořáček
SLET HISTORICKÝCH MODELŮ
Slet se konal dne 17. 9. 2011 od 9,00 hodin na letišti VŠECHOV u TÁBORA,s mezinárodní účastí.
Akce byla pořádána jako nesoutěžní polétání s historickými modely všech druhů a kategorií, t.j. větroně, modely na gumu a motorové modely, jak volně létající tak i řízené rádiem.
V historickém modelářství má jít především o co největší zachování historické věrnosti modelů a jejich pohonů, proto všechny zúčastněné modely musí splňovat tyto základní podmínky :
- vznik modelu před 31.12.1950
- model musí být postaven v měřítku 1:1 podle původního výkresu, nebo jeho kopie
- model musí co nejpřesněji zachovávat vnější tvary, vnitřní konstrukci,profily nosných ploch, průřezy trupu a tvar i umístění podvozku. U rádiem řízených modelů je povolené oddělení kormidel na ocasních plochách a vnitřní vyztužení konstrukce pro zabudování RC soupravy a jejího příslušenství
- model musí být postaven v co největší míře z původních materiálů, na stavbu nesmí být použity žádné moderní materiály (např. skelné lamináty, uhlík, polystyrén, atd.)
- model musí mít pouze originální pohon, tj. větroň jen bez pohonu (start šňůrou nebo gumicukem), model na gumu musí mít gumový svazek, motorový model jen spalovací motor, ať již historický originál, nebo jeho repliku, mohou být ale použity i motory moderní konstrukce ze současné doby.
Modely poháněné elektromotory na této akci létat nemohou!
Na Sletu byly předváděny v chodu i originální historické spalovací motory různých druhů!A že jich někteří jedinci mají!!!Obdivuji jejich sbírky motorů......
Nádherná atmosféra sletu a překrásná plocha na létání
I mistr tesař se utne
První účastníci sletu se sjíždějí,my jsme dorazily okolo desáté hodiny
Absolutní bezvětří - začlo se létat
Dva kamarádi Jaromír Pipek a Milan Máslo,mimochodem můj dodavatel paliva(mohu doporučit)
Kdo přijel jel se napsat ke svému kanálu ( jak jednoduché a spolehlivé )
Respektovali jsme i domácí modeláře a oni nás (byla oboustranná spokojenost )
Létalo všechno co mělo křídla - bodejť ne takové počasí
I paraglajdisti se vešli - létali na vedlejší dráze a v pohohodě
Kdo chce vidět hezké fotky z akcí,ať se podívá na stránky Milana Másla
Láďa Kulhavý a jeho stojánka modelů
Pozování po úspěšném letu
Láďův moooc hezký Falcon
Hned vedle jsme se usídlili my se Standou Erbenem ( na stolek jsme si dali i ubrus )
Smontoval jsem Cyklona
A taky Falcona,počasí k tomu přímo vybízelo
A je tu start - dařilo se!!
Efektní nízký průlet ( éro zůstalo celé !)
Průlet s mezipřistáním - jak říkám dařilo se....
Ostatní kolegové a kamarádi se chystají k letu..
I větroně se tahali na klasických silonech
Petr Knob z Chotěboře se svým otcem - vynikající modelář a pilot
Lítalo se lítalo - celý den
Franta Kohout a jeho čas stojánky modelů,kterou sdílel s Jardou Hybenem
Jarda Hyben s modely
Společně přijeli - společně létali
V neděli 18.9.2011 uspořádali zvolští hasiči již tradiční drakiádu pro děti a dospělé.Její součásti bylo i modelářské odpoledne,kterého se zúčastnili i modeláři ze širokého okolí.Bylo se na co dívat ,modeláři předváděli svoje výtvory a svůj modelářský um.Namátkově jmenuji pana Josefa Nývlta z Červeného Kostelce který se svým vyrobeným traktůrkem vozil děti po louce a ti s ním sdílely radost.Skvěle předváděl mimo jiné svoje éro pan Marián Trpkoš z Dobrušky a sklidil zasloužený potlesk.Modelářskou akci ,která je vždy součástí akce Drakiáda ve Zvoly,kterou dělají dobrovolní hasiči ze Zvole jsem organizoval já s manželkou přesněji já letové ukázky a manželka pohoštění modelářů tak jako vždy už několik let je tradicí ,že modeláři posedí po vystoupení na naši chalupě ,která je hned vedle modelářského letiště a jsou pohoštěni dobrým gulášem a buchtami ,kávičkou atd.Je to takové tradiční hezké setkání kamarádů na závěr modelářské sezony.Ale i tak se stane,že někteří mají na setkáních radši párky a tak na guláš nepřijedou..........
...Marian Trpkoš a jeho start....
...Franta Kváša a jeho Hawk...
....Jiří Kracík si poletuje s érem.....tohle video vzniklo v sobotu ,když jsme přijeli se Standou Erbenem ze sletu historiků z Tábora a popíjeli kafčo na chalupě a objevil se pan Kracík tak jsme mu asistovali....
...první na place jsem byl já a očekával jsem kdo přijede....
....první se objevil Franta Kváša s parádně nabitým kufrem....
....tak to je on Franta Kváša a jeho Hawk....
...úžasně mu to lítalo...
...vlastnoručně vyrobený katapult ....
...Frantův dvoumotorák...
...hrdý pohled dobrého pilota....
...Mirek Gregor a jeho vrtulník,musím říci že mně udivil pilotáží,pamatuji když začínal létat a teď ?klobouk dolů....
...Láďa Němec a jeho Piper na házení bonbonů .Všechny schozy bonbonů klaply na jedničku....Láďo díky!
...Mistr pilotáže Marián Trpkoš(vlevo),úžasný zážitek pro diváky.Pomocníka mu dělá Jarda Lukášek....
...blíží se začátek akce a stojánka se zaplňuje...
...výrobce vynikajících modelářských motorů PJS pan Pavel Jelínek a jeho Jak jdou na plac....
...tahle "dvojka"tedy sehraná dvojka pan Muler a pan Jiří Řehák startuje model Centaur...
...červenokostelecká "větev" v podání Jirky Kubečka s chotí a překvapení pro mne Pepa Nývlt a jeho technika....
...takhle visí s modelem Míra Gregor....
...start Jirky Kubečka.....
...a smutné přistání Jirky Kubečka....
....lidí a modelů přijelo dost,bylo jích víc! než na některých leteckých dnech v parném létě....
....přijeli i kluci z Hradce Králové s modely pozemní techniky.....kluci díky za ukázky!
....pití měli modeláři zdarma co hrdlo ráčí,díky Standovi Erbenovi,který ho dodal zdarma.....
....no a kdo si chtěl koupit med tak měl možnost,med prodával místní včelař pan Červinka...
...Ivoš Šrámek v diskuzi o helikoptérách...
....ten kolos plný ložisek na klíně Ivoše je Míry Gregora....
...počasí,atmosfera vše vyšlo,tak proč si v klidu neposedět....
....kluci obdivovali hezkou čarodějnici co měl Pepa Krátký sebou....
...přijel i náčelník LMK TRIFID Karel Skoupý a předvedl hezkého historika...
...Pepa Nývlt a jeho technika vozila děti po place,v tomto případě vozil moje vnučky ....
....manželé Šrámkovi nachytaní na hruškách,tedy chci říci s hruškami v ruce...
....Jarda Lukášek se chystá na plac a přihlíží náčelník LMK Hradec Králové Vašek Kohout....
...náčelník LMK Juniorklub Hradec Králové Vašek Kohout se zbrusu novou stíhačkou....
....drakiáda je v plném proudu....
...a my diskutujeme,létáme a chystáme se na přesun na chalupu ....
...a už jsme na chalupě na kafi,buchtách a guláši......a jenom pro ty co se mně ptali kdo to plátí,tak nikdo cizí,jenom já a manželka a dělá nám to radost,pohostit přátele....
V neděli 4.9.2011 jsem zalétl model SBACH - 342 ( rozpětí 1254mm,délka 1081mm,letová hmotnost 1950g,elektropohon obstarává motor PJS 1900,regulátor Dualsky 60A,baterie Turnigy 220 mAh a vrtule APC 11/5,5 ) model je od firmy AIRLINE.Potřeboval jsem něco jednoduchého na zimu a to tento model bude splňovat.Zálet proběhl bez problému a vzhledem k tomu že Jarda Kroufek psal v RCrevui v testu,že podvozek nemá valného ducha,volil jsem zálet na betoně a nikoliv u sebe na trávě....vše dopadlo k mé spokojenosti a už se těším na letiště ve Zvoly,kde s tímto modelem budu bez starosti létat.....Na letišti byl přítomen Zdenek Šorma a tak jsem ho požádal o roli fotografa,jak vše dopadlo se můžete podívat......
V sobotu 13.8.2011 jsme se já a Standa Erben vypravili na pozvání mého kamaráda Ládi Kulhavého na Slet historických motorových modelů v měřítku 1:1 do Mýta u Rokycan.
Akce byla tentokrát pořádána pouze klubem AMG Mýto a nikoliv klubem SAM 122 jak je u historiků obvyklé,na jejich modelářském letišti. Sešlo se i několik větroňů, rovněž pouze 1:1. Celkový počet modelů (žádná Čina nebo stavebnice )odhaduji kolem 50 - 60 kusů. Zdá se, že klasická stavba autentických replik oslovuje stále větší počet modelářů, z nichž řada není organizována v žádném klubu SAM a přesto jsou schopni v daleko větší míře naplňovat původní poslání s nímž byly tyto kluby zakládány.Což dokumentují fotagrafie a text ,které pořídili pan Karel Slupský z Plzně a Jindřich Dvořáček.
Akci doprovázelo i poněkud větrné počasí,ale je obdivuhodné,jak se piloti s tímto vypořádali.Létalo se od samého rána na kolíčky!Já jsem dal tři lety s Falconem a jak se říká"když se daří tak se daří " a dařilo..... a modely od rozpětí 0.80cm do 3m létali úplně v pohodě vítr nevítr....Létalo se,klábosilo,klobásky,byly taky dobrý,tak co více si přát.Nádherně strávená sobota,atmosféru celého setkání umocňovaly vztahy mezi účastníky bez rozdílu věku..Tímto děkuji za sebe a kolegy modeláře ,kteří se sešli na tomto setkání ,organizátorům z AMG Mýto a hlavně mému modelářskému kolegovi L. Kulhavému z AMG Mýto,který mně na tuto nádhernou akci pozval.
....tak to jsme my a Falcon...
...Falcon jde na své finále.....
...jedna ze stojánek modelů....
....Duo " Dva Falcons" já a Láďa Kulhavý....
...můj Cyklon...
....dva Cykloni - můj a modrý Petra Knoba z Chotěboře.....
....hlavní organizátor celé akce Láďa Kulhavý z AMG Mýto....
...Láďa má také Falcona a ten můj je stavěn podle jeho....
...start Falcona za pomoci Honzy krejčíře...
...tak takovýto záběr umí udělat Karel Slupský...nádhera
...Láďa Kulhavý je vlastníkem největšího moédelu na sletu MG-2....
...ale také nejmenšího modelů....
...Honza Krejčíř a jeho Letná 56....
..opět letový záběr Karla Slupského....
...Honza Krejčíř a jeho Miss Amerika....
...úžasná účast na sletu...
...takhle přijel Jirka Veinfurt z Plzně....
...tak to je on - neúnavný pilot Jirka Veinfurt,který za celý den neslezl z "placu"....
...Jirky Airborn jde do vzduchu...
...opět letový záběr Karla Slupského....
...Karel Slupský z Plzně vynikající pilot a fotograf....
...Karel Slupský a jeho Antares...
...Cloud Snoper Karla Slupského...
...na sletu probíhala soutěž a to minuta motorového letu a potom kluz alias umění pilota vydržet ve vzduchu co nejdéle.Ceny si odvezli zleva Radko Loukota 2.místo,Karel Slupský 1.místo,Honza Krejčíř 3.místo a úpně vpravo je neúnavný a neúplatný časoměřič Láďa Kulhavý....
....Karel Slupský při soutěžním letu...
...na sletu nechyběl ani neúnavný prodejce a modelář Milan Máslo....
...Petr Knob z Chotěboře předvedl zbrusu nový model Saiplane Karla Coldbergra z roku 1940
Sailplane 2000mm - 2450g Ohlsson ,60 FRV model z USA 1940 s benzinovým motorem z r.1950
...letové záběry pořídil Karel Slupský.....
...kam jde Petr po super letu vidíte na následujícím snímku....
...Petr je velkým obdivovatelem a sběratelem motorů Ohlson....
...Petr Knob a jeho Bomber...
...Bomber v detailu i s motorem Ohlson...
...pohoda na sletu.....
...jedním s pořadatelů byl i Miloš Petrbok...
Bulldozer 1120 800g Kubíček 1ccm
...Miloš a jeho Kondor s motorem AlCO 7,5ccm ( výrobce motoru pan ALois KOrda ) ...
1.část
...takhle "napakovaný" a s úsměvem na rtech sjížděli účastníci sletu....
...a v detailu...
...Jarda Hyben - pro mně úžasný stavitel a pilot.....
....že?...
...čistota provedení....
....schyluje se k brífinku...
...dvě plné řady účastníků ....nádhera
...každý koukal ,už aby byl ve vzduch....
...Láďa mně udivoval jednou specialitkou - a sice že si soustavně tu stříkačku od paliva(mastnou) dával do kapsy u vesty.To já udělat tak nevím co by tomu řekla moje manželka....
...ke sletu patří i toto....a bylo to móóc dobrýýý...
...celý den se létalo a klábosilo...modelářské řeči jsou nekonečné jako vesmír....
...Radko Loukota před sotěžním letem...
...start....
...zleva paní Loukotová,kamarád Jožka Tobák a Radko Loukota...
...upřený a znervozňující pohled vrchního a jedinnýho časoměřiče....
...v tom větru bylo i letiště malé...
...Radku kde jsi?....
....no přeci tady i s modelem...
...a znovu na start....
...super pohoda ...
...no Jarda Pipek neudělá bez motorů ani krok....i my jsme ho využili....
...Standovi zaběhl MP Jeta jedna báséň....děkujeme....
...a den se chýlil pomalu k závěru....
....nádherný Kondor Miloše Petrboka....
...stojánka modelů neúnavného pilota Jirky Veinfurta....
...dělaly se hloučky a sbíraly se rozumy......
...tomuhle se říká mezi akrobaty přistání do kufru.....
....nádherné modely Jardy Hybena....
...Jarda Hyben v typické pozici " zatlač " křídla....
....konec dne a začíná se balit...
...došlo i na odstrojení modelů a jeho odprodeji....
Součastí mé dovolené bylo připravit modely Falcon a Cyklon na slet,který pořádá SAM 122 v Mýtě u Ládi Kulhavýho.Falcon byl zalétán už dříve a Cyklon čekal na počasí.Včera tj.1.8.2011 v odpoledních hodinách nastalo počasí "IDEAL".Mělo to však háček,nebyl kameraman a mám nohu "natřikrát zlomenou a celkově mě také nebylo akorát"Vše jsem vyřešil tak,že za kameru jsem postavil Standu Erbena a co se nohy týče tak jsem vzal vozejk a na něj stůl a židli.Já mám totiž zánět v koleně a nemohu ohnout nohu.No a u modelu se musí klečet.Tak jsem to vyřešil ke svému pohodlí.Cyklon letěl hned na poprvé a musím přiznat,že to bude pohodové létání.Tady se můžete podívat – když se daří ,tak se daří....................
....první start....
....první přistání....
...druhý start....
...druhé přistání....
V sobotu 2. 7. 2011 od 13 hodin pořádal Letecko-modelářský klub Trifid Česká Skalice na modelářském letišti v Zájezdě u České Skalice 11. ročník Setkání leteckých modelářů. Program zahájil průletem nad modelářským letištěm ultralight Vampir (za kniplem ing.Roman) a po něm přilétl motorizovaný větroň Vivat ( za kniplem R.Munzar ) oba z aeroklubu Jaroměř. K vidění bylo vidět" pár" ,ale velice hodnotných modelů,převážně to byly modely členů klubu TRIFID , bohužel většina z nich musela zůstat kvůli nárazovému větru na zemi.Pár pilotů se nechalo zlákat k poslání modelu do vzduchu.Tady bych chtěl vzpomenout p.Jaroslava Lukáška – člen Trifidu,který se svým akrobatickým modelem předvedl nádhernou ukázku a bravurně přistál i ve větru,který byl na hranici pro letové ukázky.O vyplnění času se hlavně postarali kolegové modeláři z Falema Červený Kostelec a to pánové Kubeček s vrtulníkem,Petr Hetfleiš s pylonovým speciálem(z mého pohledu úžasná ukázka)p.Hubner s Warhavkem a hlavně Pepa Nývlt se svou pozemní technikou,které vítr nevadí......Taktéž pan František Lamka z Adršpachu předváděl svoji pozemní techniku.A jaký je to modelář a kutil posuďte sami :cituji " Maketa BMP-3 Základní parametry modelu a provedení: měřítko zmenšení 1:7, délka 1015 mm, šířka 490 mm, výška 390 mm, hmotnost 3500 g. Model – především jeho korba a věž – je slepen a sešroubován ze sklolaminátových desek tloušťky 1 až 3 mm. Rohy jsou vyztuženy bukovými hranoly 11x10 mm a zality epoxidem. Tzv. vana (spodní část korby) je z 3mm skollaminátu, vrchní část a otočná věž ze stejného materiálu tloušťky 1 a 1,5 mm. Označení vana není náhodné, neboť je vyrobena opravdu vodotěsně. Protože jsem chtěl splnit požadavek na možnost plavby modelu. Pojezdová kola jsou vodotěsně uložena na vlečných ramenech odpružených vinutými tažnými pružinami. Přední napínací kola jsou uložena také vodotěsně. Doplňují je napínací vačky umožňující napínání pásů. Důležitou částí obdobných vozidel – ať skutečných či modelových – jsou právě pásy. Články pásu jsem si vyrobil doma z plastické hmoty Silamid obsahující sklo. Použil jsem k tomu malý lis a jednotlivé články lisoval v hliníkové formě."Co se týče občerstvení tak k tomu nemám co dodat.......
...."bitevní pole v 12.40.hod......(začátek dle propagace ve 13hod)
...opuštěné lavice - zatím.....
....náčelník klubu Trifid si chystá model Folly...
.....zima,zima,zima,......
..
....13hod -modeláří začínají plnit stojánku modelů.....
.....tak se čeká co bude......
....Blériot hradeckého modeláře Jirky Fikejze a v popředí modely ing Kracíka z Trifidu..........
...přijel František Lamka z Adršpachu se svou pozemní technikou....
......to jsou úžasné modely nejen zpracováním, ale i svou funkčností.....
...."soudruzi" jako živí.....
...moc hezký tahač že?......
.....pan Milan Poláček s chotí z Trifidu - bývalý????modelář......
....v popředí modely pana Kubečka z Falema....
..
...padlo rozhodnutí - létat se bude,už proto,že to lidi chtěli vidět....
....vítr,zima,poprchává tak kdo půjde do vzduchu?.....
...fotopohled když byla "show"v plném proudu....
....centrum modelů a řízení pánů Nývlta a Lamky.....
....uchystaná zakrývací plachta mluví za vše....
...a lidé včetně mne se klepají zimou....
....tohle byly bojovníci - DJ Lukáš a moderátor M.Gregor.První proto ,aby zvuková technika v té zimě šla a druhý proto,že mluvit za situace kdy se nikomu do vzduchu nechce je každá minuta strašně dlouhá,ale Mirek to zvládal bravurně (Mirku,klobouk dolů).......
.....vysmátí "dýdžejové"....tahle fotka se objeví v časopise Hvězdy světových mikrofonů.....
....a Mirek Gregor "maká" a má to hodně těžký.....
....pan Jaroslav Lukášek se chystá na produkci...
....Petr Hetfleiš a jeho pyloňák...
....moc hezký model....
.....pan František Lamka z Adršpachu......
....Radek Munzar pilotuje Vivata.....
....hromadný start do větru pánů Struny,Kašpara a Kracíka,všichni tři z TRIFIDU....
....Pepa Nývlt vozil děti se svým modelem traktoru s vlekem....
...trifiďáci dělali co mohli aby bavili příchozivší diváky....
....moderátor M.Gregor předal mikrofon p.Bočanovi a jde na produkci se svým vrtulníkem....
....no na závěr vozidlo,tedy kufr náčelníka klubu TRIFID - zodpovědná příprava na letecký den....