An-30A – civilní modifikace letounu An-30 určená pořizování leteckých snímků povrchu země pro kartografické účely (mapy od 1:10000 do 1:150000). Tento model byl postaven v počtu 66-ti exemplářů.
Foto : Jaroslav Lobaz,Petr Hetfleiš ,Víťa Balhar
Každoročně konaný Den otevřených dveří aeroklubu Jaroměř spojený s dětským dnem se konal v sobotu19.5.2012 a jako vždy se skvělým počasím.Slunečno,teplo a vítr akorát na modelářské létání.Já jako vždy v roli ne moderátora ale komentátora všeho letištního dění,který se řídí heslem - ostuda neostuda/já jsem splachovací......
...v roli mého pomocníkaStanda Erben.....
...po celý den se konaly rozhovory s piloty jako v tomto případě s Martinem Šonkou,
...přilétl i Honza Rudzinský se svojí "Elenkou" a předvedl skvělou akrobačku....
....Honza pojíždí a ve vzduchu "řádí"Zlín Z-37 Čmelák pilotovaný panem Evženem Červeným....
...taktéž byl přítomný Camel z cirkusu Kindernay ,který pilotoval pan Pavel Škarytka včetně střelby....
...v čase 10.00 - 15.00hod se presentovali modeláři.Kdo chtěl a měl chuť tak polítal a komu se nechtělo.......
...Jarda Lukášek z Trifidu Česká Skalice létal naprosto skvěle se svým Capem .....
...Jirka Fikejz a jeho Bleriot byly středem pozornosti diváků-fotografů nejen na stojánce ,ale i ve vzduchu.Jirka udělal 3 lety,což dokazuje jaké bylo ideální letové! počasí....
....jsou návštěvy které potěší dvojnásob - v tomto případě Tonda Dodek z Lupenice a jeho skvěle létající Texan...
...který je do detailu vypracován ,včetně zatahovacího podvozku.A let Texana?To se musí vidět.....
...rozprava pilotů vedená Radkem Munzarem(taky modelářem ) z domácího aeroklubu.....
...stojánka modelů se postupně zaplňuje....
...parta z Hronova s nádhernýma větroněma, ukazovali divákům modelářský aerovlek...
....přijel i Marián Trpkoš z Dobrušky se svou Extrou....
...diváci měli na co koukat po celý den...
...je ráno 9 hodin a čeká se na to kdo přijede a kdo nebo co přiletí...
....Jirka Charvát a jeho MIG-3 s nápisem " Za rodinu"
....kam přijedu tam posadím diváky i kolegy modeláře na p...lOndřej Celba z Falema Červený Kostelec předváděl vynikající ukázky se svým modelm, včetně kouře....
http://www.rcbazar.cz/clanky/den-otevrenych-dveri-letiste-jaromer-josefov-1246/
Marián Trpkoš z Dobrušky - výrobce obřích modelů ( http://www.xtremefly.cz )musí občas vytáhnout paty z dílny a modely zalétnout ,než je předá zakazníkovi..Jak vypadají modely po finálním dokončení a jak se dařilo se podívejte na níže uvedené fotografie.....
To letadlo na obloze je Davidovo. To letadlo, ktere pristálo ve větvich eukalyptu naštěsti Davidovo neni. I kdyz tomu, co je na obloze, dnes urval podvozek, ale to se spraví.
Marta a David
Takhle to dnes vypadalo u nas na letisti - napsali mi Marta a David z daleké Austrálie.David ( modelář) je Australan a manžel Marty Pelikánové ( http://www.petrpetra.net/ )......
5. května 2012 od 9. hodin pořádal Klub historických modelů a motorů I. letošní slet historických modelů jako nesoutěžní polétání s historickými modely na letišti Všechov u Tábora, kde se létalo v jeho severní části.Mudr Karel Slupský z Plzně mi poslal následující pozdrav a samozřejmně fotky ze sletu - prvního sletu Klubu historických modelů a motorů CZ ve Všechově. Slétlo se 38 historiků v měřítku 1:1 a během dne přišlo několik nových zájemců s kostrami modelů, nebo s motory. Odhadem asi polovina modelů měla originály dobových motorů. Nádherné polétání v krásném počasí skončilo příchodem bouřky v 15 hodin.
Zdraví Mudr.Karel Slupský - Plzeň
V Modeláři číslo 4 z roku 1989 jsem objevil tento velice zajímavý článek o práci našich modelářů pod vedením Pavla Fencla.Pořád to byla doba ,kdy z materiálu nic nebylo a za obr-model se považoval model o rozpětí 2m.....Motory nebyly a mně zaujala věta v článku cituji " filmaři proto zajistili motory Super Tigre 20ccm" čili kdo vlastnil tento motor tak v roce 1989 byl "bůh".....no posuďte sami........
...film si můžete stáhnout na adrese http://www.ulozto.cz/ a to tak,že do vyhledavače zadáte název Piloti a potom zvolíte Piloti (ČSSR-SSSR, 1988).mpg / dáte Stáhnout/opíšete text v obrázku(pozor na velká a malá písmena) a zadáte adresu,kam to chcete ve svém PC uložit.....
Shodou šťastných náhod se mi podařilo koupit z pozůstalosti po mém kamarádovi Karlu Řehákovi staré modeláře.Konkrétně ročníky 1970 - 1990...je to úžasná "cesta do pravěku" modelářství,kdy jsme vymýšleli i takové složitosti,jako je vázaci guma na křídlo.Stříhali jme ji z lékařských gumových rukavic.........
...Ivan Tuček - Mistr kniplu na Zlínu....
...tenkrát ! kdy nebyl žádný materiál se rovnalo postavení takové "padesátky!nemalé finanční částce a usílí...... a dnes ?"čína" za pár korun......
...nádherný plánek ....na plánky v Modeláři jsem se vždycky těšil.Vládli tomu takový konstruktéři jako Jaroslav Fara....
...i člen našeho klubu "Historických modelů a motorů" Jarda Pipek publikoval.....
Sezóna modelářského létání začala naplno.Počasí ideální a tak vám přínáším " fotodokumentaci ",kterou pořídil se svým Canonem Pepa Krátký na mém modelářském letišti ve Zvoly za chalupou v sobotu 24.března.........
...takhle jsem se " válel " za svoji chalupou já...
...s větroněm jsem si to v termice patřičně užíval...
....pod tím mrakem to byla paráda,to by utáhlo i vrata od stodoly...
....ráno v sobotu jsem makal v dílně na svém novém modelu....
...je to opět historik a má skvostný název i tvar COBRA rozpětí 2,60m....
....měl by letět ještě letos,nejlépe v květnu na Všechově,ale nevím nevím....
....na druhém konci republiky byl zalétnut mým kamarádem L.Kulhavým jeho nový skvost POWERHAUSE viz.text pod fotem.....
Ahoj kluci,
jak již někteří víte, tak jsem dnes provedl zálet Powerhouse. Původně jsem tak chtěl učinit již včera, jenže po příjezdu na letiště a nastartování motoru jsem zjistil, že mi motor ruší rádio.... Tak jsem nejel ani do Bolešin k panu Davidovičovi, ale jel jsem domů to odstranit. Z vn zapalovacího kabelu jsem odstranil původní americkou plechovou koncovku a dal jsem tam odpor 15 kilo a krokodýlka tak, jak to dělá pan Krátký v zapalováních, které od něj používám. V Powerovi jsem chtěl mýti originál cívku, tak jsem to musel nyní trochu upravit... Doma jsem to po předělávce natočil a vše již bylo v pořádku. Hurá.
Dnes brzo ráno jsem vyrazil na letiště do Mýta a Powera jsem vypustl vstříci oblakům. Vrtule je 14/6, 6750 otáček a tak 1780 gramů (skoro polovina toho co táhne Karlovo Anderson...). Tak jsem ho vypustil a model je po třech metrech ve vzduchu, stopá a hlavně nikam neutíká! Vůbec jsem nemusel trimovat. Po bezpečném nastoupání zkouším regulaci otáček - pohoda, pro nenáročný let stačí polovina rozsahu dráhy kniplu a ani na zvýšený volnoběh model neklesá. Zatím dobré. Vypínám motor a začínám klouzat. Pohoda, těžiště jsem trefil a model dělá to, co chci. Udělal jsem ještě dva lety k naprosté spokojenosti a poté jsem vyrazi do Žichlic ke Karlu Kleinmondovi na první ofiko polétání. Taky pohoda. Zde jsem měl možnost vyzkoušet a porovnat můj motor s tím Karlovo. Jediný, ale zásadní rozdíl je komprese. Byť máme oba kroužkové provedení výbrusu, tak Karlovo motor má kompresi skoro, jako detonační motor! Proto je s otáčkama a tahem někde jinde.Nicméně mám skvěle létající a na normální poletování dobrý model,na OTMR-B to zatím není, ale uvidíme, je čas. Bohužel nemám žádné letové fotky, tak snad v týdnu.
Hezký zbytek neděle a hlavně: Historikům třikrát zdar !!!
Láďa
...no u mmne na letišti za chalupou bylo živo celou sobotu.Takhle létá Pepa Krátký a taky tady ty fotky dělal Pepa.....
....známý výrobce elektromotorů PJS pan Pavel Jelínek si přišel zalétnout svoji Katanu....
...šla jako raketou - kolmo za motorem...
...hezký a nádherně létající modýlek....
....a o pár kilometrů dál v Kvasinách si to užíval Karel Skoupý se svojim Rackem....
....počasí na lítání i focení bylo ideální...
....Karel válí i na minimálce...
...podle této fotky soudím,že letiště se nalézá někde okolo AZNP Kvasiny......a vypadá dost dobře...
....Karel vytáhl i svého Beevra...
Když jsem dělal v roce 2008 besedu s tehdejším velitelem základny Čáslav , plukovníkem generálního štábu a pilotem 1.třídy Petrem Mikulenkou o Gripenech a dění okolo nich,bylo mi řečeno,že nejtěžší na létání v Gripenu je dýchání po čas letu......no podívejte se na přiložené video s trenažeru......Vy co jste přihlášeni na exkurzi do Čáslavi,kterou pořádá klub historických modelů a motorů to uvidíte na vlastní oko.....
...plukovník generálního štábu a pilot 1.třídy Petr Mikulenko...
....zleva P.Mikulenko a nynější velitel 21. základny taktického letectva Čáslav plukovník Petr Lanči..
...P.Mikulenko v historické stíhačce....
...já při besedě o Gripenech......
....takhle vypadá a probíhá rekreační let na lehké stíhačce.....
..
...a takhle to vypadá u "Gripeňáků" natvrdo....
Linköping - Nedaleko od továrny společnosti Saab, kde se vyrábějí stíhačky Gripen, se nachází výcvikové středisko švédské zbrojní agentury FMV. Piloty zde pravidelně absolvují i "let" na centrifuze, kde se zkoumá jejich zdravotní stav. Vnitřek gondoly centrifugy je kopií kabiny v gripenu. Piloti zde musí "vytrpět" i extrémní přetížení stejnému tlaku jsou pak vystaveni i při ostrém letu ve stíhačce. K přetížení 9 G se centrifuga dostane během necelé vteřiny - stejně jako při razantním manévru s gripenem.
....Gripen je Gripen....
http://erotickepredstavy.webovastranka.cz/wiki/314/185
....a takhle jsme si polétali letos v srpnu na akci v Mýtě....
Milá návštěva vždy potěší.......
V úterý 8.11.2011 jsem byl v práci.Taková normálka ,kdyby ovšem ve vratech podniku, kde jsem já zaměstnán se neobjevila šedá Škoda Romster a z ní se vysunula ruka.Ta ruka měla dva konce.Na jednom konci byla lahev Rýnského ryzlinku a na druhém konci k mému velkému překvapení sám velký modelář z Berouna Láďa Kulhavý....To jsem "čuměl" Já měl totiž jak mi říkal "sedmnácté" (7.11.1952)narozeniny a tak jel Láďa služebně přes Jaroměř a stavil se.Pokecali jsme samozřejmě o modelařině a přesto,že jsem ho zval na oběd,tak jeho pracovitost zvítězila a pokračoval v cestě za pracovníma povinnostma.Jóó tak to mi udělal svou návštěvou velkou radost,protože to byl právě on ,od koho jsem měl na své první historické éro Falcon podklady.Jo kamarád se pozná i když se nelétáááááááááá.
.....Láďa s nádherným Falconem.....
.....můj okopírovaný Falcon....