Dne 10.července jeli "Knapovci" na slet ultralightů do Choteče u Jičína.To vedro bylo užasné......
...další fotografie ze sletu najdete na :
http://wernerlb.rajce.idnes.cz/CHotec_10_7_10_slet_UL_odlet_a_navrat_zpet./
http://jicinsky.denik.cz/multimedia/galerie/2300162.html?section=1,1
Že se na letišti ve Zvoly stále něco děje,dokládají následující fotografie.V tomto vedru se scházíme na létání okolo půl osmé,kdy začíná chládek.Pokud to s bilancuji,tak je denně na " plácku " tak 5 modelářů s různými modely.......Nezbývá,než si přát,ať nám to vydrží.O dobrou náladu a pěkné letové počasí není nouze.
...přestože je model pohaněný elektromotorem tak vrčí,jedná se o zkoušku zvukového zařízeni,který nahrazuje zvuk motoru...
a
a
...klikni na fotografii a zobrazí se ve velkém.....
Na pozvání kamaráda a pilota Jaroslava Klacka z aeroklubu Mladá Boleslav(2300hodin na "rourách",několik hodin nalétaných na Migu 21 ve stratosféře,účastník kosmického programu na Bajkonuru atd. )jsem se zúčastnil 8.dobového leteckého dne na letišti v Mladé boleslavi.A byla to paráda.Spousta letadel,spousta zajímavých lidí a prohlídka letadel nadace Metoděje Vlacha taky nebyla k zahození.Posuďte sami.........
...pilot Jaroslav Klacek...
......Neuport 12 z letky nadace Metoděje Vlacha.....
....no nejsou Texani AT-6 nádherná letadla?......
.....akrobaticka skupina z Jaroměře The Flying Bulls čeká na pokyn ke svému vystoupení......
...krásný dvojplošník DH - Dragon Rapid - typický tvar špičatých křídel.....
...pilot Tomas Koch se nezastavil za celý den - neb vozil vyhlídkové lety...
...tohle byl zážitek - M-18 Spartan virník a za kniplem Judr. Pavol Blaho.......
.....létající Tleskačovo kolo a jeho pilot při ukázce manévrovatelnosti .......
....obdivoval jsem tohohle Štorcha alias Čápa.Pilotovala ho slečna Brigite Koch z Německa.Její otec pan Koch vlastní úžasné letecké muzeum v Grosenhaimu .Brigite celý den v rámci vyhlídkových letů vyvážela zákazniky nad Mladou Boleslav.....
.....otec a syn Eichhornové po ukázce Texanů AT-6 - mimochodem to byla paráda-umííííííííí......
....Aeronka z letky nadace Metoděje Vlacha.......za letu Aeronka pod vedením pilota Martina Součka "lízala" trávu....
...no a tohle je Honza Rudzinský se svým akrobatickým Buckerem......
...a Honza zraje jak víno.Jeho akrobatická ukázka a nízké průlety to byla jedna z ozdob leteckého dne.......
...slétaná čtyřka z Hranic na Moravě na Zlínech......
....to byla nádherná ukázka slétanosti křídlo na křídle (3x Z-226M a 1x Z-326M piloti Tomáš Haladěj,Bohdan Krmášek,Lubomír Pešek,Jaroslav Kolda.....
....no posuďte sami.....
......když je někdo pilot od boha, tak je radost na něho koukat.V tomhle případě je to Miloš Ramert z aeroklubu Benešov,který nadherně akrobatil na větroni Excellium....
....jo to byl zážitek......
...tyto historické větroně - Orlíka VT 116 pilotuje Dana Nováková a Krajánka pilotuje Jiří Leník - to byla nádhera....
.....2 x Bucker Jungman ( piloti Artur Dusterhof a Reinhart Rotzer ) z Německa předváděli nádhernou slétanost......
...pilot Petr Handlík nádherně předváděl Racka PB-6 ...
....tak tohle je borec mistr - světa na paraglidu .....loping !! na "hadru" jsem já ještě neviděl.....
...a on ho udělal.....bohužel neznám jeho jméno.Kdo znáte napište!
....členka národního družstva plachtařek, vícemistryně světa Dana Nováková......
...malý rozhovor s vícemistryní světa Danou Novákovou......
...a takhle Dana Nováková " válela" na leteckém dni na LS 8.....
.....no a takhle nám to s Danou sluší.......
...o zajímavé hosty na leteckém dni nebyla nouze - po mé pravici Zdeněk Bedřich ( znamý modelář/maketář a světový rekordman na C-11 a po mé levici Honza Brskovský - president LAA
...Jiří Saller při solové exhibici.....
České aerokluby mají průměrně tři plachtařky, tedy ženy létající s větroni. Jedna z nejlepších na světě žije v Boleslavi.
Jako malá byla spíš jako kluk. Lepila modely letadel, četla o druhé světové válce a myslela si, že když je krátkozraká, do pilotní kabiny ji nepustí. Pak v tanečních potkala kluka, který znal letce s brýlemi. V šestnácti poprvé sedla do stroje. "V té době jsem měla spoustu jiných koníčků. Ty ustupovaly a dnes létání podřizuji hodně věcí," říká vicemistryně světa v plachtění Dana Nováková.
Pomáhá vám, že stejný sport baví také manžela?
Samozřejmě. Dívky s ním často končí, když se seznámí s chlapcem, který není letec. Ty ostatní obvykle po narození dětí. Není běžné, aby přišel muž domů, vysypal na stůl výplatu a žena jí část prolétala. Pilotky jsou proto většinou ženy, jež se o sebe dokážou postarat, na svůj koníček si vydělají. Cena vzletu na závodech začíná na šesti stech korunách. V zahraničí stojí i dvanáct set. V Boleslavi asi tři stovky.
Dostáváte nějaké příspěvky, když reprezentujete?
Všechny závody kromě mistrovství světa si platím sama. Jako druhé ženě v žebříčku českých plachtařek mi ale půjčili letadlo.
Přecházíte kvůli tomu do jiné třídy... Ano, z klubové do standardní. Tam létají modernější větroně, používá se vodní zátěž. To se do křídel nalije voda a pilot ji upouští při horším počasí, když potřebuje stoupat. Zatížený stroj navíc letí rychleji.
Nemáte ze změny obavy?
Samozřejmě, musím si na letadlo zvyknout. Na letošním mistrovství republiky jsem ale skončila druhá.
Jak závody vypadají?
Trvají deset až čtrnáct dní, při dobrém počasí ráno dostaneme trať, kterou musíme proletět. Bývá od sto padesáti do pěti set kilometrů dlouhá. O umístění rozhoduje rychlost a vzdálenost. Za ně dostáváme podle speciálních vzorečků body, ty se sčítají. Protože žen neplachtí mnoho, máme některé starty společné s muži.
Porážíte manžela?
Občas, opravdu výjimečně.
Kde všude jste létala?
Na Slovensku, v Polsku, Německu, Maďarsku a Francii. Zajímavé bude příští mistrovství světa ve Švédsku, kde bude hodně lesů, jezer a větší zima.
Stíháte sledovat krajinu?
Před odletem na trať ano. Při soutěži ale už jen z pohledu termického využití. Třeba nasvícený svah s rozhraním povrchů znamená stoupavý proud, velká voda naopak. Alespoň já na kochání čas nemám.
A jak je to při tak dlouhých kláních s toaletou?
To lidi hodně zajímá. Mám speciální zařízení s laminátovou mušličkou, kterou si dám pod kalhoty, když potřebuji. Tekutinu odsává motorek a hadička ji odvádí z letadla. Nesmí být ale přepólovaná baterie, jak jsem si ověřila v Maďarsku. Některé ženy nosí pleny, do nich se ale nevyčůrám. Muži to mají jednodušší, mají přestřižený balonek s hadičkou nebo si uleví do pytlíku.
Který okamžik je při plachtění nejkrásnější?
Když přiletím s tím, že jsem to zkazila, ale ukáže se, že jsem první, protože ostatní to pokazili ještě víc. Při letu si často vybíráme, kudy letět. Bývá více možností a o vítězi rozhoduje nejméně chyb. Ve vzduchu je zase hezký pocit, když se podaří nalétnout jádro stoupavého proudu okamžitě, třeba třikrát za sebou, a éro jde nahoru.
Z čeho máte respekt?
Nerada přistávám v terénu. Když je pode mnou pěkné pole, není to takový problém, i když ani tehdy si nemohu být jistá, co skrývá. Dosedla jsem třeba na krásně posekaný lán ve Francii a o jeden z velkých kamenů si uštípla disk kola. A nejvíc ze všeho mi vadí přelety se silným větrem.
Bojí se o vás manžel?
Myslím, že ne.
A vy o něj?
Někdy ano. Ženy mají jinde práh bezpečnosti. Proto také plachtíme pomaleji.
Máte letecký sen?
Být příští rok ve Švédsku mistryní světa a dostat se tak na mistrovství světa mužů. Těm se střídá mistrovství světa s mistrovstvím Evropy, zatímco ženy mají pouze jednou za dva roky mistrovství světa. Loni mi v maďarském Szegedu vítězství uteklo o jedenadvacet bodů, což je velmi málo. Závody s muži nás nutí k lepším výkonům a máme se od nich hodně co učit.
Jak trénujete?
Létáme, co se dá. Obvykle jezdíme rok předem i na předzávody. Do Švédska se ale letadla dopravují trajektem, což je drahé a na dlouhou dobu, takže pojedeme až na samotné závody. Snad nám vyjdou....
Několik fotografií z naši účasti v Bohuňovicích.Hodně silný vítr vál boku.Byla menší účast modelářů a letadel než obvykle.Jináč to bylo dobrý.Luboš z bezpečnostních důvodů nelétal.Když chtěl jít na start, začali na dráze chystat borci z Great War Flying Circusu ( http://www.modellshow.cz/index.htm ) 1. světovou válku.Já a Petr jsme lítali.
Zdraví L.Knap st.
V sobotu 19.6.2010 se konal 10.ročník Setkání modelářů v Zájezdě u České Skalice na modelářském letišti U Knapů.Počasí bylo ucházející,foukal nárazový vítr ale na štěstí pro letové ukázky ve směru dráhy, takže všichni co létali to zvládali v pohodě a přistání bylo jako do "peřin".Pilotů bylo poměrně méně než jsme očekávali,důvodem bylo asi hodně akcí v okolí,jak leteckých tak i společenských.Diváků se vystřídalo taktéž méně než obvykle,asi je odradilo počasí nebo jiné akce nebo pohodlnost jít se podívat,že je ještě něco jiného než počítačové hry.Novým hlasatelem se po devíti letech stal Mirek Gregor ,který vystřídal a doufáme že natrvalo stávajícího hlasatele Jindřicha Dvořáčka a nutno říci,že se osvědčil.Organizace letecko-modelářského dne klapala,bylo se stále na co dívat,neboˇani počasí nás neodradilo od letových ukázek.Níže zveřejněné fotky zhotovil Vašek Kašpar fotoaparátem Víti Balhara. Vy kteří jste nepřišli máte čeho litovat,protože závěr dne vždy tvoří posezení a "bašta",kterou tradičně stvořili Karel a Jana Skoupý z klubu Trifid.
...nový moderátor Mirek Gregor ....
...bývalý moderátor Jindřich Dvořáček.....
...modelářské letiště v Zájezdě z ptačí perspektivy.....
...člen LMK TRIFID Jaroslav Lukášek a jeho Piper....
člen LMK TRIFID Marian Trpkoš při přípravě na start...
...stojánka modelů....
...Josef Nývlt a jeho technika,v tomto případě vrtulník.....
..a že je "hezkej co?"
...členové LMK TRIFID Víťa Balhar (majitel fotoaparátu) a Vaclav Kašpar (fotograf)...
náčelník L.Knap st. při dovádění s Vivatem...
...zázemí a část diváků...
..." Vítězný tanec "
...manželé Poláčkovi (oba LMK TRIFID)dáma ukazuje pánovi,že to nechce poslouchat....
...krásné éro....
...Petr Knap a větší Vivat.....
...Marian Trpkoš a jeho nový model...
...a že Marián umííí?.....
....Marianův krasavec....
...Víťa Balhar při přípravě na start.....
...letištní "ruch"...
...Junkers při vzletu...
....brífink pilotů....
...Junkers na vzletu.....
...Václav Kašpar a jeho polétání s akrobatickým větroněm...
.....p.Kubeček z LMK FALEMO Črvený Kostelec před startem...
...člen LMK TRIFID Karel Skoupý při vystoupení...
...otec a syn Citové (výrobci motorů ROTO)v rozpravě s L.Knapem.....
...člen LMK TRIFID Jaroslav Lukášek a jeho CAP....
...Petr Knap jde na start.....
... a je tu start....
...průlet...
...byly tu i hezké modely....
... a stále bylo si o čem povídat....
...a také se jedlo a pilo (piloti až po akci)...
...Josef Nývlt po své ukázce...
...jedním z účastníků setkání byl i znamý výrobce leteckých elektromotorů zn.PJS pan Pavel Jelínek ,který létal s modelem JAK - 55 o rozpětí 1 500mm a motorem 3D 3400 PJS, který byl napájený 3-článkem Lipol 3200mAh
....Marian Trpkoš těsně před startem...
...a je tu start....
....Jaroslav Lukášek jde na start s větroněm...
...celkový pohled na akci po zemi....
....a z balkonu...
...parkoviště se začíná zaplňovat...
...všestranný modelář Karel Skoupý nejenom létal.....
....ale i vařil....
....a tohle je výsledek jeho a jeho paní,který se podával na závěr celého dne....
Z mého pohledu je nejhezčí " roura " MIG - 29......koukněte se....
Dne 12.června 2010 pořádal jaroměřský aeroklub Den otevřených dveří spojený s dětským dnem.Součástí letového programu bylo i vystoupení modelářů.Modeláři se sešli nejenom z LMK TRIFID ,ale i z Hradce Králové,Litomyšle a Vysokého Mýta.Počasí bylo skvělé a přímo předurčovalo,aby si to modeláři užili.A tak se začalo úderem poledne létat a létalo se v kuse do 15 hodin.Potom bylo vystoupení velkých letadel a v 17 hodin pokračovali modeláři za ideálního počasí......
...o moderování celého dětského dne a letových ukázek modelářů a velkých letadel se postaral Jindřich Dvořáček z LMK TRIFID.....
.....mimo jiné si zval i hosty/piloty jako v tomto případě pana Máru,známeho stavitele ultralehkých replik historických letounů........
....a stihnul také létat se svým elektromodelem COOLT........
....ticho před bouří - čeká se na to, až člen aeroklubu Jaroměř Radek Munzar,který je také modelář,dá pokyn k zahájení letových ukázek.......
...pohled z helikoptéry a většinu zde prezentovaných fotek obstaral "dvorní"aeroklubový fotograf pan Jaroslav Lobaz....
......známé duo pilotů rychlých větroňů Václav Kašpar
a Jiří Kracík obstarali moc hezkou ukázku slétanosti větroňů.........
...průlet Junkerse majitelů L.+ L.Knapových......
.........jeden z mnoha krásných obřích větroňů kolegů modelářů z Litomyšle........
....unikátní létající model Blériota Jirky Fikejze z Hradce Králové,provedl díky závadám na motoru dva nepodařené starty a naštěstí bez následku.......
.......dominantní Steen Skybolt - coby vlečná pro větroně kolegů modelářů z Litomyšle.........
....a že měla co tahat.......
.......tento model Vivata pilotoval Petr Knap z LMK TRIFID.......
........p.Pavel Jelínek (první zprava)majitel nádherné L-200 Moravy a výrobce elektromotorů PJS........
........a začíná ranní příprava na výše uvedené.............
......"důležitá" modelářská rozprava modelářů (zprava) Pepy Krátkého,Václava Kašpara,Jirky Řeháka a Miloše Mulera......
........a takhle " přiletěla" vlečná z Litomyšle.........
...........a tohle je velice vzácný - mnou pořízený snímek.Jiří Řehák se nechal "uhnout",aby si zalétl s modelem Centaur,který mu zapůjčil pan Miloslav Muler.....proč??Odpověď naleznete ve dvou přiložených videích.......
Video 1
Video 2
........LMK TRIFID na Aviatické pouti v Pardubicích......
Nový model který zde vidíte se jmenuje COOL CAT.Model připomínající malý turistický letoun a zároveň schopný základní akrobacie navrhl a postavil americký modelář Ralph H. Pearson.Konstrukce modelu je klasická z balsy a překližky.Na model jsem na potah použil Oracover a doplnil ho samolepkami.Celkový vzhled letadla jsem chtěl,aby vypadalo jako fiktivní soukromý letoun skupiny The Flying Bulls Aerobatics Team,což potvrzují nápisy na křídle v angličtině.Podpis skupiny je na směrovce........Plánek překreslil a publikoval v časopice RC Revue na straně 53 Jaroslav Kroufek.Já jsem plánek zvětšil,nakreslil do něj motor a umístění baterií,zavěšení křídel a pár jiných detailů.Potom jsem objednal materiál,tedy balsu a překližku a to k plné spokojenosti u firmy Hvězda Neratovice (http://www.star-pila.cz/modely/index.html ).Model jsem zalétl v neděli 23.května ve 14 00 hod .K záletu řeknu jenom tolik – model letěl k mému velikému překvapení bez problému.( což potvrzuje video )Rozpětí modelu je 1 400mm,délka 1100mmm,váha bez baterií 1,3kg,motor PJS (výrobce Pavel Jelínek) 3500,vrtule 3-listá Graupner,baterie LIFE č.článek 2300mAh.
Tak jsem konečně po práci,která obnášela nastříkání fasády na chalupě a komplet všechny nátěry ,včetně vymalování chalupy jsem vyrazil na svoje letiště abych provětral letku,která byla uložena pod nánosy prachu......Počasí bylo přímo skvělé - sluníčko a bezvětří......
......vše jsem vytáhl a rozložil ,včetně křesílka.Co by to bylo za pohodu,kdybych si nemohl poletovat vsedě........
a
....no a tohle je palivo jehož nedostatkem netrpím........
...letové fotky jsou příšerné,protože ačkoliv jsem se snažil,tak pilotovat a fotit obojí jednou rukou opravdu nejde.Je to o model a o foťák.......
dolnoploch RSOW za letu,pohodové ale divoké éro,motor PJS 900,Lipol 1300mAh.....
.....MIG 29 to je " ono " divoký a rychlý let , motor PJS JET + 3článek LIFE 2300 mAh
....Pitts od TopFlite - letitý a spolehlivý model ,motor PJS 1000 + 3článek Lion 2600mAh
...po letu na zemi-vše je celé.....
Mig 29
RSOW
Pitts
....můj pes Monty a letopark....