Když jsem dělal v roce 2008 besedu s tehdejším velitelem základny Čáslav , plukovníkem generálního štábu a pilotem 1.třídy Petrem Mikulenkou o Gripenech a dění okolo nich,bylo mi řečeno,že nejtěžší na létání v Gripenu je dýchání po čas letu......no podívejte se na přiložené video s trenažeru......Vy co jste přihlášeni na exkurzi do Čáslavi,kterou pořádá klub historických modelů a motorů to uvidíte na vlastní oko.....
...plukovník generálního štábu a pilot 1.třídy Petr Mikulenko...
....zleva P.Mikulenko a nynější velitel 21. základny taktického letectva Čáslav plukovník Petr Lanči..
...P.Mikulenko v historické stíhačce....
...já při besedě o Gripenech......
....takhle vypadá a probíhá rekreační let na lehké stíhačce.....
..
...a takhle to vypadá u "Gripeňáků" natvrdo....
Linköping - Nedaleko od továrny společnosti Saab, kde se vyrábějí stíhačky Gripen, se nachází výcvikové středisko švédské zbrojní agentury FMV. Piloty zde pravidelně absolvují i "let" na centrifuze, kde se zkoumá jejich zdravotní stav. Vnitřek gondoly centrifugy je kopií kabiny v gripenu. Piloti zde musí "vytrpět" i extrémní přetížení stejnému tlaku jsou pak vystaveni i při ostrém letu ve stíhačce. K přetížení 9 G se centrifuga dostane během necelé vteřiny - stejně jako při razantním manévru s gripenem.
....Gripen je Gripen....