8. Dobový letecký den v Mladé Boleslavi 19.6.2010

8. červenec 2010 | 09.40 |

...klikni na fotografii a zobrazí se ve velkém.....

Na pozvání kamaráda a  pilota Jaroslava Klacka z aeroklubu Mladá Boleslav(2300hodin na "rourách",několik hodin nalétaných na Migu 21 ve stratosféře,účastník kosmického programu na Bajkonuru atd. )jsem se zúčastnil 8.dobového leteckého dne na letišti v Mladé boleslavi.A byla to paráda.Spousta letadel,spousta zajímavých lidí a prohlídka letadel nadace Metoděje Vlacha taky nebyla k zahození.Posuďte sami.........

...pilot Jaroslav Klacek...

1

......Neuport 12 z letky nadace Metoděje Vlacha.....

2

....no nejsou Texani AT-6 nádherná letadla?......

3

.....akrobaticka skupina z Jaroměře The Flying Bulls  čeká na pokyn ke svému vystoupení......

4

...krásný dvojplošník DH - Dragon Rapid - typický tvar špičatých křídel.....

5

.

..pilot Tomas Koch se nezastavil za celý den - neb vozil vyhlídkové lety...

6

...tohle byl zážitek - M-18 Spartan virník a za kniplem Judr. Pavol Blaho.......

7

.....létající Tleskačovo kolo  a jeho pilot při ukázce manévrovatelnosti .......

8

....obdivoval jsem  tohohle Štorcha alias Čápa.Pilotovala ho slečna Brigite Koch z Německa.Její otec pan Koch  vlastní úžasné letecké muzeum v Grosenhaimu .Brigite  celý den v rámci vyhlídkových letů vyvážela zákazniky nad Mladou Boleslav.....

10

.....otec a syn Eichhornové po ukázce Texanů AT-6 - mimochodem to byla paráda-umííííííííí......

11

12

....Aeronka z letky nadace Metoděje Vlacha.......za letu Aeronka pod vedením pilota Martina Součka "lízala" trávu....

13

...no a tohle je Honza Rudzinský se svým akrobatickým Buckerem......

14

...a Honza zraje jak víno.Jeho akrobatická ukázka a nízké průlety to byla jedna z ozdob leteckého dne.......

15

...slétaná čtyřka z Hranic na Moravě na Zlínech......

16

....to byla nádherná ukázka slétanosti křídlo na křídle (3x Z-226M a 1x Z-326M piloti Tomáš Haladěj,Bohdan Krmášek,Lubomír Pešek,Jaroslav Kolda.....

17

....no posuďte sami.....

18

......když je někdo pilot od boha, tak je radost na něho koukat.V tomhle případě je to Miloš Ramert  z aeroklubu Benešov,který nadherně akrobatil na větroni Excellium....

19

....jo to byl zážitek......

21

...tyto historické větroně - Orlíka VT 116 pilotuje Dana Nováková  a  Krajánka pilotuje Jiří Leník - to byla nádhera....

22

.....2 x Bucker Jungman ( piloti Artur Dusterhof a Reinhart Rotzer ) z Německa předváděli nádhernou slétanost......

23

...pilot Petr Handlík  nádherně předváděl Racka PB-6 ...

24

....tak tohle je borec mistr - světa na paraglidu .....loping !! na "hadru" jsem já ještě neviděl.....

25

...a on ho udělal.....bohužel neznám jeho jméno.Kdo znáte napište!

26

....členka národního družstva plachtařek, vícemistryně světa Dana Nováková......

27

...malý rozhovor s vícemistryní světa Danou Novákovou......

                                                                        

                   ...a takhle Dana Nováková " válela" na leteckém dni na LS 8.....

29

.....no a takhle nám to s Danou sluší.......

30

...o zajímavé hosty na leteckém dni nebyla nouze - po mé pravici Zdeněk Bedřich ( znamý modelář/maketář a světový rekordman na C-11 a po mé levici Honza Brskovský - president LAA

31

...Jiří Saller při solové exhibici.....

32

IGP2415[1]

České aerokluby mají průměrně tři plachtařky, tedy ženy létající s větroni. Jedna z nejlepších na světě žije v Boleslavi.

Jako malá byla spíš jako kluk. Lepila modely letadel, četla o druhé světové válce a myslela si, že když je krátkozraká, do pilotní kabiny ji nepustí. Pak v tanečních potkala kluka, který znal letce s brýlemi. V šestnácti poprvé sedla do stroje. "V té době jsem měla spoustu jiných koníčků. Ty ustupovaly a dnes létání podřizuji hodně věcí," říká vicemistryně světa v plachtění Dana Nováková.

Pomáhá vám, že stejný sport baví také manžela?
Samozřejmě. Dívky s ním často končí, když se seznámí s chlapcem, který není letec. Ty ostatní obvykle po narození dětí. Není běžné, aby přišel muž domů, vysypal na stůl výplatu a žena jí část prolétala. Pilotky jsou proto většinou ženy, jež se o sebe dokážou postarat, na svůj koníček si vydělají. Cena vzletu na závodech začíná na šesti stech korunách. V zahraničí stojí i dvanáct set. V Boleslavi asi tři stovky.

Dostáváte nějaké příspěvky, když reprezentujete?
Všechny závody kromě mistrovství světa si platím sama. Jako druhé ženě v žebříčku českých plachtařek mi ale půjčili letadlo.

Přecházíte kvůli tomu do jiné třídy... Ano, z klubové do standardní. Tam létají modernější větroně, používá se vodní zátěž. To se do křídel nalije voda a pilot ji upouští při horším počasí, když potřebuje stoupat. Zatížený stroj navíc letí rychleji.

Nemáte ze změny obavy?
Samozřejmě, musím si na letadlo zvyknout. Na letošním mistrovství republiky jsem ale skončila druhá.

Jak závody vypadají?
Trvají deset až čtrnáct dní, při dobrém počasí ráno dostaneme trať, kterou musíme proletět. Bývá od sto padesáti do pěti set kilometrů dlouhá. O umístění rozhoduje rychlost a vzdálenost. Za ně dostáváme podle speciálních vzorečků body, ty se sčítají. Protože žen neplachtí mnoho, máme některé starty společné s muži.

Porážíte manžela?
Občas, opravdu výjimečně.

Kde všude jste létala?
Na Slovensku, v Polsku, Německu, Maďarsku a Francii. Zajímavé bude příští mistrovství světa ve Švédsku, kde bude hodně lesů, jezer a větší zima.

Stíháte sledovat krajinu?
Před odletem na trať ano. Při soutěži ale už jen z pohledu termického využití. Třeba nasvícený svah s rozhraním povrchů znamená stoupavý proud, velká voda naopak. Alespoň já na kochání čas nemám.

A jak je to při tak dlouhých kláních s toaletou?
To lidi hodně zajímá. Mám speciální zařízení s laminátovou mušličkou, kterou si dám pod kalhoty, když potřebuji. Tekutinu odsává motorek a hadička ji odvádí z letadla. Nesmí být ale přepólovaná baterie, jak jsem si ověřila v Maďarsku. Některé ženy nosí pleny, do nich se ale nevyčůrám. Muži to mají jednodušší, mají přestřižený balonek s hadičkou nebo si uleví do pytlíku.

Který okamžik je při plachtění nejkrásnější?
Když přiletím s tím, že jsem to zkazila, ale ukáže se, že jsem první, protože ostatní to pokazili ještě víc. Při letu si často vybíráme, kudy letět. Bývá více možností a o vítězi rozhoduje nejméně chyb. Ve vzduchu je zase hezký pocit, když se podaří nalétnout jádro stoupavého proudu okamžitě, třeba třikrát za sebou, a éro jde nahoru.

Z čeho máte respekt?
Nerada přistávám v terénu. Když je pode mnou pěkné pole, není to takový problém, i když ani tehdy si nemohu být jistá, co skrývá. Dosedla jsem třeba na krásně posekaný lán ve Francii a o jeden z velkých kamenů si uštípla disk kola. A nejvíc ze všeho mi vadí přelety se silným větrem.

Bojí se o vás manžel?
Myslím, že ne.

A vy o něj?
Někdy ano. Ženy mají jinde práh bezpečnosti. Proto také plachtíme pomaleji.

Máte letecký sen?
Být příští rok ve Švédsku mistryní světa a dostat se tak na mistrovství světa mužů. Těm se střídá mistrovství světa s mistrovstvím Evropy, zatímco ženy mají pouze jednou za dva roky mistrovství světa. Loni mi v maďarském Szegedu vítězství uteklo o jedenadvacet bodů, což je velmi málo. Závody s muži nás nutí k lepším výkonům a máme se od nich hodně co učit.

Jak trénujete?
Létáme, co se dá. Obvykle jezdíme rok předem i na předzávody. Do Švédska se ale letadla dopravují trajektem, což je drahé a na dlouhou dobu, takže pojedeme až na samotné závody. Snad nám vyjdou....

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.67 (9x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře