V Modeláři číslo 4 z roku 1989 jsem objevil tento velice zajímavý článek o práci našich modelářů pod vedením Pavla Fencla.Pořád to byla doba ,kdy z materiálu nic nebylo a za obr-model se považoval model o rozpětí 2m.....Motory nebyly a mně zaujala věta v článku cituji " filmaři proto zajistili motory Super Tigre 20ccm" čili kdo vlastnil tento motor tak v roce 1989 byl "bůh".....no posuďte sami........
...film si můžete stáhnout na adrese http://www.ulozto.cz/ a to tak,že do vyhledavače zadáte název Piloti a potom zvolíte Piloti (ČSSR-SSSR, 1988).mpg / dáte Stáhnout/opíšete text v obrázku(pozor na velká a malá písmena) a zadáte adresu,kam to chcete ve svém PC uložit.....
A tohle je taky klasika pro pamětníky - doufám, že toho hubeného "hošíka"všichni poznáte.....
https://picasaweb.google.com/110485598984536945557/ArchivProPametniky
...Nová Extra Mariána Trpkoše z Dobrušky ( http://www.xtremefly.cz ) vypadá skvěle!Co je ale obdivuhodného je to,že Marián svou vlastní rukou nastříkal podle šablon ty plameny - úžasný!.....Já bych to radši zahodil i s rukama....
...a v téhle dílně jenom ve vedlejší místnosti ,se připravuje " bomba " na modelářský trh.Prototyp – který jak říká Marian by měl létat a když ne létat tak být vystaven 19.5.2012 na letišti aeroklubu Jaroměř!Co to je?Nebudu prozrazovat jenom napovím ,že je to cca 3m maketa éra,která se vyráběla v roce 1941 – 1945 a bylo jich vyrobeno pouze 20 000ks.Éro bylo konstrukce dipl.ing. Kurta Tanka a první let vykonalo 1.června 1939........a dál až v Jaroměři na Dni otevřených dveří aeroklubu Jaroměř.
Příběh tohoto éra začíná jednoho odpoledne složením modelu k letu....
...motorová zkouška a kontrola všeho co jde na modelu zkontrolovat před letem.....
...letí !!! je to nádhera a z majitele a pilota v jedné osobě spadla nervozita....
....krásné poletování po okruhu včetně vložené akrobacie,setkání ve vzduchu s ultralightem a v tuto chvíli se muselo něco stát....
...model obrací čumák k zemi a pod motorem letí do asfaltu....na fotce je model cca 1m nad zemí.....
...smrt modelu bývá různá,ale tohle je pro každého modeláře k pláči.Model končí " v rozsypu "......škoda je značná...
Miroslav Krejčí ( na fotce 1.zprava ) je absolventem Českého vysokého učení technického – obor kybernetika. Je počítačovým expertem se specializací na letové simulátory. Je leteckým instruktorem s oprávněním ke zkušebním letům a byl rovněž členem českého národního družstva v přesném létání. Jako zalétávací pilot se podílí na vývoji nových letadel kategorie UL (Microlight), S více jak 1700 letovými hodinami je zkušeným členem týmu The Flying Bulls Aerobatics Team od r. 1997. Létá na pozici pravé křídlo. Spolu s Radkou Máchovou létá zrcadlový let – přemet a Appache Roll a spolu s Jiřím Sallerem vstřícný let.
Má rád všechno, co souvisí s létáním a letectvím. Jeho velkou vášní je také cyklistika,letecké modelářství a teď si začal " tykat" s vrtulníčky.Podívejte se jak v pohodě létá u baráku a ještě se sám natočí na kameru........
Shodou šťastných náhod se mi podařilo koupit z pozůstalosti po mém kamarádovi Karlu Řehákovi staré modeláře.Konkrétně ročníky 1970 - 1990...je to úžasná "cesta do pravěku" modelářství,kdy jsme vymýšleli i takové složitosti,jako je vázaci guma na křídlo.Stříhali jme ji z lékařských gumových rukavic.........
...Ivan Tuček - Mistr kniplu na Zlínu....
...tenkrát ! kdy nebyl žádný materiál se rovnalo postavení takové "padesátky!nemalé finanční částce a usílí...... a dnes ?"čína" za pár korun......
...nádherný plánek ....na plánky v Modeláři jsem se vždycky těšil.Vládli tomu takový konstruktéři jako Jaroslav Fara....
...i člen našeho klubu "Historických modelů a motorů" Jarda Pipek publikoval.....
Tak tohle je super model a pan modelář....
...a tohle je skutečnost....
Nádherně - což dokazují tyto fotografie od Ládi Kulhavého.Užívá si lety svého nového modelu Powerhous,který postavil v zimě a je to jeho nový " brus" na letošní slety historických modelů ......( seznam kde se konají slety historiků - http://www.historicke-modely.cz/kalendar.html )